„Hullacsarnok ez, ahol se meghalni, se föltámadni nem tudnak a hullák”
(Ady: Nagy lopások bűne)

A brigád, amely imád:

2017. július 6., csütörtök

Táncjáték nyitja meg július 7-én a XIII. Nemzetközi Shakespeare Fesztivált


Szlovák, román és izraeli színtársulat is fellép idén Gyulán

Kulcsár Noémi koreográfiája, a Szentivánéji álom című táncjáték nyitja meg az idei Nemzetközi Shakespeare Fesztivált július 7-én a várszínpadon. A július 16-án záruló rendezvény érdekességeiről a szervezők kedden sajtótájékoztatón számoltak be a média képviselőinek.

Varga Marianna, a Gyulai Várszínház megbízott ügyvezetője elmondta, a legjobb hazai Shakespeare-előadások mellett idén szlovák, román, izraeli és két határon túli magyar társulat, a temesvári és a szatmárnémeti is bemutatja nemzetközi szinten elismert produkcióját. Olyan kuriózumok kerülnek közönség elé, mint a Maladype Színház III. Richárdja Zsótér Sándor rendezésében, és a Lear királynak két feldolgozása: az egyiket az izraeli Malenki Theatre mutatja be bábokkal július 13-án, a másikat, amely egy zenés változat, a nagyváradi Mária királyné színház hozza el július 12-én a gyulai közönségnek.

Az ügyvezető kiemelte, mindközül mégis a saját premierjük a legfontosabb, a Szentivánéji álom című táncjáték, amelyet Kulcsár Noémi táncművész állított színpadra.

A Németországból hazatérő-hazaköltöző fiatal budapesti koreográfus egyike a fesztivál visszatérő és megbecsült vendégeinek, hisz két éve a Rómeó és Júlia, tavaly pedig a Macbeth című darabját nézhette meg a várszínház publikuma. Ennek ellenére az idei felkérés számára is tartogatott újdonságot, abban az értelemben, hogy a munka során világosodott meg előttük, mekkora mélységű tartalmakat rejt Shakespeare vígjátéka. A táncjátékban ezeket próbálták kiélezni. Kulcsár Noémi Szentivánéji álma napjainkban játszódik, és egyfajta legénybúcsúval indul.

Az emberi kapcsolatok kibontásában és a történet testek általi elbeszélésében a fővárosi Tellabor kísérleti műhely tizenhárom táncosa segítette, valamint Felix Mendelssohn-Bartholdy klasszikus zenéje, amely annyira ismert és egzakt, hangsúlyozta a koreográfus a sajtótájékoztatón, hogy szinte végtelen alkotói szabadságot biztosít. Ennek köszönhetően különlegesebb utakra is elmerészkedhettek a kortárs tánc nyelvezetével. Emellett atmoszférazajok is fokozzák, építik a produkció hangulatát.

A koncepció kidolgozásában fontos szerep hárult Cseh Dávidra is. A dramaturg arra törekedett, hogy a felszín alatt lappangó tragikumot keresse meg, és hozza elő minél látványosabban. Fájt ugyan a szíve, hogy Shakespeare-szövegeket kellett elengedniük, viszont így többet foglalkozhattak a karakterekkel, a helyzetekkel és a Skakespeare-i matematikával.

– Noha Shakespeare valódi karaktereket teremtett, van valami tragikomikus abban, ahogyan a varázsvirág átprogramozza egyik jelenetről a másikra a szereplők egyikét. Nekem nagyon izgalmasnak tűnt rávilágítani arra, mennyire rettenetes és félelmetes, hogy az, amit az ember rendkívül fontosnak tart az életben, a szerelem, csupán egyetlen gombnyomásra, egyetlen kattintásra átváltoztatható valami egészen mássá. Az összes darabon belüli viszonyrendszer erre ad variációt – mutatott rá a dramaturg.

A Szentivánéji álomra jegyek már csak korlátozott számban kaphatók.


Nincsenek megjegyzések: